söndag 23 november 2008

Snöstorm, tjuvar och grönkål

Grönkålssoppa á la toscansk bondmora 

J's fantastiska fläskfilé och rotselleripuré

Gårdagen började mysigt, fick sen en liten nedgång, men avslutades i stor stil. 

Morgonen inleddes i sällskap med en litteraturprofessor, en fd riksdagsledamot, en tatuerad muskelman, min mamma och tjugo damer i badmössa - alltså i simhallen. Simturen och bastubadet var härligt - mindre kul var det när jag skulle lämna simhallen för att återvända till snömodden utanför och upptäckte att någon STULIT mina skor! Jag älskade de skorna, mina fina vinterkängor från Puma. 

Först blev jag skitarg för att någon snott skorna, sen blev jag nästan ännu argare och också lite rådvill över hur jag skulle ta mig hem från simhallen när det var 3 minusgrader och snö ute - och jag barfota. Tack och lov fick jag låna ett par gummistövlar i receptionen, kila ut på Götgatan och köpa nya vinterskor snabbt som attan (här fanns det inte utrymme för någon betänktetid), och sen gå tillbaka med gummistövlarna.

På kvällen kom min lillasyster och hennes kille hem till oss på middag, intet anande att det stod improviserad grönkålssoppa på menyn (det rådde viss osäkerhet om de skulle gått ut i snön och åkt över halva stan för det, så vi mörkade). Hur som helst blev soppan riktigt god, jag kände mig som en toscansk bondtant när jag rörde i sidfläsket och bönorna. J lagade varmrätt - fantastisk fläskfilé med rotselleripuré och rödvinssås - och jag gjorde hemgjord gräddfilsglass till efterrätt, med färsk ananas. Här är receptet på soppan, J får gästblogga om sin fläskfilé senare.

GRÖNKÅLSSOPPA
4 - 6 portioner

ca 150 g grönkål (utan stam), hackad
1 morot, i tändsticksstavar
1 purjolök, strimlad
150 g rökt sidfläsk, tärnad
1 vitlöksklyfta, riven eller pressad
1 burk kokta stora vita bönor
Olivolja
Peppar
1/2 tärning hönsbuljong
1/2 dl vitt vin
1/2 dl grädde
1 tsk torkad rosmarin

Tärna sidfläsket och fräs i en skvätt olja i en panna eller kastrull. När fläsket blivit krispigt, ta ur det mesta, men låt några bitar ligga kvar i pannan. Häll ner purjon, moroten, vitlöken och grönkålen i fettet och låt fräsa en stund. Häll på vinet. Sen ner bönorna, ca 2 bönburkar med vatten, buljongtärningen, rosmarinen och grädden. Peppra, och salta om det behövs (kom ihåg att sidfläsket är riktigt salt). Låt småputtra under lock i ca 30 minuter. Toppa sen med sidfläsktärningarna och krutonger innan serveringen.

KRUTONGER

Det borde inte finnas en marknad att sälja färdiga krutonger när det är så himla fantastiskt superduperenkelt att göra egna, som både är mycket godare och billigare. Och inte innehåller några konstigheter. Det är perfekt att göra samtidigt som man håller på med annat, om man har en gammal ledsen brödkant över.

Skär brödet i tärningar, ringla över lite olja, kör i ugnen ca 150 c på varmluft och rör om då och då. Efter en stund är krutongerna klara. Jag tycker att det är gott om de inte är stenhårda, men då behöver man äta upp dem rätt omgående. Om man kör dem till riktiga skorpor i ugnen håller de längre.

Inga kommentarer: