tisdag 25 november 2008

Bästa vännen gör bästa maten


Ugnen är min bästa vän. Och i den lagas den bästa maten, den som går snabbt att förbereda, sen bara in i ugnen och man kan då ägna sig åt annat, och sen är det bara att svisch svosch ta fram maten och äta medan man fortfarande är på gott humör och inte sönderstressad och svettig av stekos. 

Häromdagen åt vi lasagne, igår var det dags för en annan favorit här i hemmet - rotfrukter i ugn. Vi älskar alla slags rotfrukter. Igår tog jag lite av det jag hittade i grönsakslådan i kylen - ett par potatisar, morötter, gulbetor, rödbetor, en bit rotselleri, några röda steklökar och lite rödkål som jag skar i klyftor. Rotfrukterna skalade jag och delade på mitten, och la sen alla grönsaker med snittytan nedåt i olivolja i en långpanna utan att salta.

Sen är det bara att köra grönsakerna i ugnen en halvtimme i 200 c. Du behöver inte röra om eller vända dem under tiden, utan låt snittytan som ligger nedåt bli riktigt krispig i oljan. Du kan under tiden istället gulla med barnen, ta ett bad, läsa tidningen och dricka lite vin eller något annat nice, medan middagen grejar sig själv. 

Servera rotfrukterna sen antingen som de är, eller blanda med ruccolasallad och smula över lite fetaost. Lite rostade pinjenötter är också fint att strö över. Salta och peppra. Den som vill äter lite skinka eller kanske en smarrig kryddig korv till.


Inga kommentarer: