söndag 16 november 2008

Glass vs Storhandling 1-0

Det blev ingen storhandling idag. Min man J åkte iväg i förmiddags för att repa med sitt band och kom aldrig hem. I alla fall inte förrän efter att merparten av dagen gått. Ni kanske anar lite irritation i min röst här - helt rätt uppfattat. I alla fall lindrade jag irritationen med att strunta i handlingen och i stället förbarma mig över resterna av chokladsåsen från i fredags med vaniljglass. Det funkade faktiskt, efter tredje portionen var jag riktigt glad igen.

Nu får jag handla i morgon i stället, men vi har fortfarande rätt mycket grejer kvar från min rekordartade shoppingexkursion förra veckan så det blir rätt lindrigt.  Frukostmaten är däremot nästan helt slut. Det finns lite, lite fil och flingor kvar som räcker till tvååringen innan dagis (hon dricker välling också, måste jag säga, och det finns det gott om). Själv får jag nog gå direkt till ett café efter lämningen. Buhu, stackars mig.

Så här tror jag (i alla fall nu) att vi ska äta i veckan:

  • MÅNDAG - jordärtskockssoppa (har alla ingredienser hemma, behöver bara köpa lite härligt bröd)
  • TISDAG - helstekt kyckling med rödlök i vin och ugnsstekt potatis (har allt hemma utom kyckling och citron)
  • ONSDAG - lax med nudelsallad
  • TORSDAG - spaghetti med köttfärssås (som ligger färdig i frysen och bara väntar på att ätas upp)
  • FREDAG - här väntar jag mig att J fixar en fantastisk surprisemiddag åt mig

4 kommentarer:

Taina sa...

Underbart med jordärtskocksoppa! jag behöver verkligen lite inspiration med en 2-åring som ofta nobbar lamm,ren och hemgjord mat till förmån för korv, blodpudding och fiskbullar...

Mannen M:s inspirationshjälp när jag säger att jag behöver hjälp med ideer är "vi kan väl köpa pizza"....

Härliga tips!

Ola Spännar sa...

Korrigering ang fredag - då är det stormiddag hemma hos oss! Vi hittar på nåt gott och köper hem ingredienser så kan du och jag och kidsen laga maten medan de andra jobbar. Ses! Ola

Anonym sa...

HaHa, jag visste det, jag visste det!!!
Helstekt kyckling!
Som jag sa till J, en riktig långkörare i det Gudmundssonska hemmet. Kanske t.o.m en institution? Äggkläckning i solariet i källarn eller?
/wenster

K A J S A G U D M U N D S O N sa...

Äggkläckning i källaren var en bra idé, kanske något att tänka på... Helstekt kyckling är ju faktiskt sjukt gott, och sköter sig själv. Ni får testa, receptet kommer i morgon!