tisdag 25 november 2008

Kajsa Varg

Rågcookies

Idag känner jag mig som en annan Kajsa. Kajsa Varg. Dottern är lite snuvig och hemma från dagis. Vi slappar i myskläder och skulle baka. Jag hade tänkt mig en stor mjuk kaka, eller muffins. Men upptäckte att vi inte hade några ägg. Ok, man tager vad man haver, så det får bli småkakor. Då upptäckte jag att vi bara hade 1 deciliter vetemjöl. Ok, det får bli havrekakor. Då upptäckte jag att vi inte heller hade några havregryn. Då fick jag gräva riktigt djupt i skafferiet och hittade i alla fall lite rågflingor och kokos. Sen började vi baka. Tio minuter senare hade vi en plåt sjukt goda kakor. De blir ganska smuliga, så jag vet inte riktigt hur de håller ihop i frysen. Det kan vara bäst att äta upp allt med detsamma. Tillsammans med en skopa vaniljglass blir det nog en fantastisk efterrätt.

KAJSA VARGS RÅGCOOKIES MED CHOKLAD OCH KOKOS
ca 10 kakor

50 g smör
1 dl råsocker
1 dl vetemjöl
2 dl rågflingor
1 dl kokos
1 tsk bakpulver
2 msk mörk sirap
100 g choklad i bitar

Smält smöret. Rör sen i alla andra ingredienser, chokladen sist när röran svalnat (annars smälter chokladen och allt blir det sörja). Klicka ut på bakplåtspapper och grädda i 200 c i ca 8 minuter.

Inga kommentarer: