söndag 30 november 2008

Adventsmys

Eftersom maken J tillbringar varje söndag med sitt band åt jag lunch ensam idag. Kokt kål med stekt sidfläsk. Enkelt? Ja. Gott? Så där. Kanske påverkades helhetsintrycket av att jag balanserade två gråtande barn i knät, samtidigt som jag försökte äta kålen med händerna, för att på så sätt så snabbt som möjligt trycka i mig så mycket som möjligt.

Sen kom i alla fall J hem till sist och småsur började jag i alla fall fixa lite adventsstämning (måste erkänna att det sura kanske inledningsvis dämpade stämningen lite, men i takt med att surheten avtog, höjdes mysfaktorn). J försökte sprida julstämningen till dottern M så han förklarade för henne vad jul är - att vi träffar kusinerna, äter gott, att tomten kommer med paket, osv. Hans beskrivning var så fantastisk att M mellan hostattackerna tog på sig jackan och skorna och gick till dörren. "Vart ska du? Vi ska inte åka någonstans." sa vi. Då började hon storgråta och skrek "Vill åka till juuuulen!". Då var det lite svårt att förklara att julen är lååångt borta, och att hon i fyra veckor till får nöja sig med pepparkakor och ljus. Jämfört med tomten och julklappar känns väl det sådär. Vi gjorde i alla fall äppelglögg (med äppelmust som vi gjorde i somras på egna äpplen från trädgården), kryddiga nötter och käkade pepparkakor och miniknäckemackor med ädelost och äppelchutney. Gott och mysigt tills... HOST HOST. KRÄÄÄK.

KRYDDIGA NÖTTER

2 dl blandade nötter t ex sötmandlar, cashewnötter, jordnötter
1 msk vatten
1 tsk farinsocker
Salt
Några nypor kryddor som spiskummin, chilipeppar, gurkmeja, paprikapulver

Lägg vattnet i en liten skål. Blanda i kryddorna och sockret. Lägg i nötterna och rör om. Lägg på en plåt eller i en form och kör i ugn 175 c ca 10 minuter tills nötterna fått färg. Rör om då och då. Låt svalna och servera sen som drinktilltugg.

1 kommentar:

Om Jenny sa...

Hej snygging!
Idag när jag gick på hemköp med noll idéer på middagsmat tänkte jag att ikväll skall jag gå in här och få lite inspiration, och det det har jag fått! Finfin sida. Jocke är borta denna vecka och jag har väldigt låg mat-IQ (och energi), jag får liksom inte till det!

Kan du inte lägga ut något extrem-enkelt och gott som jag kan köra imorgon.

Hoppas allt är bra med er! Jag förstår att M började längta till julen. Vi får planera in träff efter helgerna. Här är allt bra!

Kram