tisdag 2 december 2008

Det går lika bra med selleri

Selleri - Inte bara för Werner och Werner

Länge tyckte jag att selleri var ganska äckligt. Framför allt bladselleri. Nu tycker jag att det är riktigt gott, men framför allt har jag upptäckt hur fantastiskt den funkar som bas i annan mat - en upptäckt jag inte är direkt ensam om. Miljoner italienare använder selleri som smaksättare i till exempel pastasåser och risotto. Min kusin Karin är inte från Italien men har introducerat en smarrig sellerisallad ändå. Den tar bara två minuter att göra, och med lite härliga charkuterier och bröd blir det en hel middag. Perfekt som vardagsmiddag för Västerviks vintagedrottning

KARINS SELLERISALLAD

1 burk kronärtskocksbottnar
2-3 selleristjälkar
Olivolja
1/2 citron (saften)
Svartpeppar
Parmesanost
ev lite ruccolasallad

Skiva kronärtskockorna. Strimla sellerin tunt. Blanda och lägg på en tallrik, ev på en bädd av ruccola. Pressa över citronen och ringla över olivolja. Hyvla över parmesan och peppra. Salta lite om du vill, men tänk på att parmesanen i sig är rätt salt.

Inga kommentarer: