fredag 12 december 2008

Mys, mys, mys på fredagkvällen, på fredagkvällen...

Vi har en fläskfilé i kylen. Vi har kålrot och morötter i kylen. Det får bli basen till kvällens middag. 

När jag var utbytesstudent i Tyskland märktes aldrig någon skillnad i maten om det var helg eller vardag. Det tyckte jag var jättetrist. Hos oss är det därför alltid (som några sjöng på vårt bröllop) mys, mys, mys på fredagkvällen (det där ska sjungas till melodin "and it burns, burns, burns, the ring of fire..."). Nu har jag gått i regnet till butiken och bageriet och handlat lite smarr. Det här kommer vi att äta:

FREDAG 
Middag: Först sallad med päron, ädelost, avokado och rostade valnötter i dijonvinägrett, sen tänkte jag testa att köra lite fläskfilé och rotfrukter i lergrytan med vitlök och örter, och till sist en klassiker i detta hem - glass med chokladsås.

Salladen går snabbt att greja, grytan går också snabbt att förbereda och sköter sen sig själv i ugnen, och såsen tar kanske 45 sekunder att göra men är så sjuuuuuukt god.

LÖRDAG
Lunch: Rödbetssoppa med getostmacka
Middag: Sesamlax med haricot verts i ingefära och vitlök

Där tar min fantasi slut. J har säkert några idéer. Jag återkommer med bilder och besked om resultatet av kvällens gryta.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan jag får receptet på chokladsåsen pronto? (Gäster imorgon kväll)

Ses på söndag!

Kram Linda

K A J S A G U D M U N D S O N sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.