tisdag 9 december 2008

Perfekta pepparkaksmuffins


I ett fantastiskt Seinfeldavsnitt lanserar Elaine idén att bara sälja toppen på muffinsar, för som alla vet är ju toppen otroligt mycket godare än resten. Butiken "Top of the Muffin to you" blev dock aldrig någon succé, här kan ni se varför:
 


Nyckeln till en riktigt god muffin är i mitt tycke en krispig topp och saftig mitt, och konsistensen ska mer likna scones än en svampig sockerkaka. Så om jag ser ett muffinsrecept som mest liknar en sockerkaka (typ vispa ägg och socker, smält smör...), då drar jag öronen åt mig. Jag tycker att det alltid är godare om smöret är rumsvarmt (ej smält). Igår blev jag sugen på pepparkaksmuffins, hittade inget bra färdigt recept, och hittade då i stället på ett. Det blev SUPERGOTT, både topparna och stumparna.

PEPPARKAKSMUFFINS
12 st

150 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1 dl farinsocker
2 ägg
1 1/2 dl fil
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 tsk pepparkakspulver

Vispa ihop smöret och sockret. Vispa ner äggen, ett i taget, och rör sen i filen. Blanda alla torra ingredienser och häll i och rör om. Häll upp i muffinsformar och grädda i ugn 175 c varmluft i 15-20 minuter. Den som vill kan blanda i 1 dl frysta lingon i smeten.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag gillade också Elains förslag! vad bra att du tog vara på det! Skall tipsa baktokiga lillasyster... hon kommer att bli salig!