lördag 6 december 2008

Lergrytan lever


Äntligen var det dags för lergrytan. Först diskades den (eftersom den legat i en låda i källaren sen Sundsvall brann), sen fick den ligga i blöt, därefter fylldes den med smarr, tjoff in i ugnen och sen var det klart. Det här receptet är en improviserad efterapning av kycklingen som min vän O gjorde för någon vecka sen. Vi la också i lite morötter. Det blev gott, men aningen beskt. Nästa gång hoppar vi nog över citronen. Någon som har några andra tips?

KYCKLING I LERGRYTA
4 portioner

3-4 kycklingfiléer, i bitar
1 zucchini, i halvmånar
1 röd paprika, i bitar
1 gul paprika, i bitar
1 citron, i skivor
2 dl oliver, gröna och svarta
5 vitlöksklyftor, halverade
1-2 gul lök, i klyftor
2 morötter, i bitar
3 dl torrt vitt vin
Salt
Peppar
Olivolja
1/2 kruka timjan

Lägg ner allt i den blötlagda lergrytan och ställ in i kall ugn. Sätt ugnen på 200 c. Ta ut kycklingen efter drygt en timme. Servera med ett smarrigt bröd som ni kan doppa i såsen som blir.

2 kommentarer:

You will eat it and you will like it sa...

Länge leve lergrytan. När jag var yngre och inte hade lagat så mycket mat än, pratade sig alltid min mamma varm om lergrytans superkrafter. Jaha? tänkte jag och saknade mest den frasiga skorpan kycklingen aldrig fick med locket på. Hur som helst har jag fått överta en av hennes lergrytor. Oftast står den mest på köksskåpet tom och kall, om jag ska vara ärlig och det ska jag ju. Men jag har ett desto bättre tips! Laga Osso Bucon i lergrytan och den blir helt oslagbart god! Nu är ju Osso Buco gudamat redan från början (för oss köttätare) men något säger mig den trivs extra bra i lergryta. Hej och tack för fina bloggen!

K A J S A G U D M U N D S O N sa...

Osso buco måste jag testa i grytan! Tack för tipset!