lördag 27 december 2008

Sur, elak och mallig

Det är de tre ord som bäst beskriver min gastschwester i familjen jag bodde hos när jag var utbytesstudent i Tyskland. Pappan i den amerikanska familjen där hon just hade bott ett år ville till och med köra henne på porten. Men innan hon lämnade USA och återvände till Deutschland hade hon i alla fall fått med sig sin värd-Mom's recept på Chocolate Chip Cookies. Och även om hon mest liknande någon av Askungens elaka styvsystrar, tycker jag (i alla fall så här femton år senare) att kakreceptet väger upp. Det är värt att stå ut med en hel del för.


CHOCOLATE CHIP COOKIES
24 st

Jag brukar köra med mörk choklad jag hackar i bitar, men om någon inte gillar mörk choklad går det förstås utmärkt att byta ut allt eller en del mot mjölkchoklad, eller nötter, eller Non Stop, MM's, etc.

200 g rumsvarmt smör
1/2 dl strösocker
1 1/2 dl farinsocker
2 ägg
1 påse marsansåspulver (konstigt, jag vet)
1 tsk bakpulver
4 1/2 dl vetemjöl
4 dl choklad i bitar

Vispa smör, socker och ägg krämigt. Rör ner övriga ingredienser, sist av allt chokladen. Klicka ut med hjälp av två skedar på plåt (jag brukar köra två plåtar med 12 kakor på vardera) och grädda i 190 c i ca 10 minuter, tills kakorna blivit gyllenbruna. Enjoy!

Inga kommentarer: