måndag 29 december 2008

Årets julklapp - en glassmaskin!

1988 snuvade bakmaskinen glassmaskinen på titeln årets julklapp. 20 år senare, 2008, fick glassmaskinen sin revansch, i alla fall i en mycket liten krets bestående av min och min mans familjer där samtliga fick en apparat. Till skillnad från old school-glassmaskinen som snurrar i vårt hem (samma apparat mina föräldrar köpte på 1980-talet) kan glassmaskiner från detta årtusende hantera betydligt större mängder och piper när glassen är klar. 

Här kommer del 2 av julklappen - ett recept av Marcus Aujalay på makalös gräddfilsglass. Den är så god att vi slåss om vem som ska få slicka ren glassmaskinen. Och även om den är tänkt att räcka till fyra personer, kan två lätt sätta i sig hela omgången.

GRÄDDFILSGLASS

3 msk glykos (vi brukar byta ut det mot vit sirap eller strösocker, funkar bra det med)
1 dl strösocker
5 dl gräddfil
1 msk pressad citronsaft
1/2 vaniljstång

Koka upp glykos och socker. Ta kastrullen från värmen och vispa ner 2 dl gräddfil och innanmätet av vaniljstången. Blanda sen ner resten av gräddfilen och citronsaften. Låt svalna lite, och kör sen i glassmaskin till den är klar. Den här glassen är fantastisk bara som den är, eller tillsammans med färsk ananas med mynta, eller äppelklyftor stekta i smör, kanel och råsocker.

2 kommentarer:

Anonym sa...

MMMMMMMMMMMMM to die for!

Anonym sa...

Kajsa, du har hjälpt mig vinna mina syskonbarns hjärtan! Ovärderligt
Monica