tisdag 20 januari 2009

Soppmani

Jag är rätt bra på att slappa. Men ibland slår manin till, och då drabbar den mig ordentligt. Som när jag på ett dygn (då J var borta på svensexa och jag var ensam med den trotsiga dottern och höggravid) lagade 12 portioner köttfärssås, 1 paj, 1 omgång soppa, och dubbel sats kolakakor. Häromdagen fick jag ett liknande ryck, om än mindre, och svoschade ihop två olika soppor och stoppade i frysen. Eftersom kylskåpet höll på att svämma över av rotfrukter vi inte hunnit äta, blev det ett lass rödbetssoppa och ett lass linsgryta med rotfrukter. De ska jag plocka fram till lunch när jag är ensam på dagarna igen, eller till middag någon dag när fantasin, energin eller tålamodet tryter.


LINSGRYTA
6 portioner

1 gul lök, hackad
2 morötter, skivad
1 bit kålrot, i bitar
Några jordärtsskockor, i bitar
1 persiljerot (eller palsternacka eller bit rotselleri), i bitar
140 g tärnad bacon eller rökt sidfläsk
Olivolja
1 burk krossade tomater
1 stor vitlöksklyfta, riven eller pressad
1 tärning grönsaksbuljong
1 liter vatten
2 dl röda linser
Salt
Peppar
Spiskummin
Curry

Häll upp en slatt olivolja i en stor kastrull eller gjutjärnspanna. Fräs bacontärningarna och lägg efter ett tag ner löken, sen rotfrukterna och vitlöken. Fräs en stund och häll sen ner linserna, tomaterna, vattnet, buljongtärningen och krydda. Låt koka på rätt svag värme i 20 minuter. En klick turkisk yoghurt är gott att toppa med.

Inga kommentarer: